Kategori Animasi KOmputer

Terbahagi kepada 2:
-animasi 2 dimensi
-animasi 3 dimansi

ANIMASI 2 DIMENSI
-Animasi Laluan (path Animation)
-Animasi Sel (Cel Animation)
-Animasi Slaid @ Transasi objek
-Animasi Font dan Ikon

____________________________________

Animasi Laluan (Path Animasion)
-memgerakkan objek disepanjang laluan yang telah ditetapkan pada skrin laluan tersebut boleh merupakan garisan lurus mahupun lengkung.

ANIMASI SEL (Sel animation)
membolehkan sesuatu objek dilukis berulangkali dengan mudah dengan menggunakan arahan " Copy and Paste" sebelum sebarang perubahan dialakukan pada sel yang seterusnya.
- berdasarkan satu siri frame atau sel yang mana objeknya akan dilukis berulang untuk menghasilkan satu ilusi pergerakan telah berlaku, ianya berasal dari perkataan celluloid ( helaian lutsinar)

ANIMASI SKRIN/TRANSASI OBJEK
-animasi ringkas pada skrin atau objek ini dikenali sebagai transasi atau "transition" yang merujuk kepada kaedah paparan sesebuah skrin dipersembahkan
*contoh skrin semakin kabur digantikan dengan persembahan yang lain.

ANIMASI FONT DAN IKON
-dikenali sebagai animasi "SPRITE" yang melibatkan petukaran ikon yang sedia ada kepada ikon yang lain abapila ditahan oleh seseorang pengguna
cth banyak digunakan dalam pembangunan multimedia, internet,kiosk

TWEENING

- proses tweening merupakan proses membentuk objek dianatara frame-frame animasi bagi mempamerkan seolah-olah suatu pergerakan terbentuk.

-membawa maksud bahawa seseorang animator hanya perlu membina sel pertama dan sel terakhir bagi sesebuah animasi,

KEYFRAME
-proses penghasialan imej pada frame-frame diantara keyframe tidak perlu dilukis oleh manusia sebaliknya dihasilkan secara automatik oleh komputer yang terlibat..

Share this:

CONVERSATION

1 comments: