ANIMASI 2D

KONSEP ANIMASI

-mengarahkan sesuatu dari titik A ke titik B
-setiap bahagian gambar disebut frame. frame tersebut berganti dengan kecepatan tertentu sehingga tidak nampak oleh mata kita.
-kecepatan banyaknya frame yang ditampilkan dihitung dalam satuan frame perdetik (fps=frame per-second)
-kecepatan 50 frame perdetik, lebih baik daripada 25 frame perdetik, tetapi dengan waktu yang sama misalnya dua jam, untuk kecepatan 50 perdetik memerlukan lebih banyak frame daripada kecepatan 25 frame perdetik.

PENGGUNAAN TIMELINE

-didalam flash frame-frame dari anaimasi diletakkan dalam bahagian timeline.
-ditempat tersebut kita dapat mengatur frame yang digunakan untuk animasi

PLAYHEAD

-sebagai penunjuk frame iaitu garis vertikal bewarna merah berguna untuk menunjukkan posisi dari frame yang ditampil pada stage.
-playhead dapat dipindahkan ke frame yang kita inginkan cukup dengan mengeklik frame tersebut.

PENGGUNAAN LAYER CONTROL

-didalam flash trdapat layer yang fungsinya sama dengan didalam photoshop iaitu untuk memisahkan beberapa gambar atau animasi

NEW LAYER [+]
-new layer digunakan untuk menambahkan layer didalam timeline

GUIDE LAYER
-ada dua jenis layer iaitu mask dan guide keduanya digunakan untuk animasi yang khusus dan akan dijelaskan pada bab selanjutnya.

DELETE LAYER
-untuk menghapuskan layer

HIDE/SHOWLAYER
-fungsinya sama yang ada pada photoshop, iaitu untuk menampilkan atau menyembunyikan suatu layer

LOCK/UNLOCK LAYER
-kita boleh melindungi layer dengan cara menguncinya sehingga tidak boleh melakukan apa-apa perubahan pada layer tersebut, wlaubagaimanapn ianya boleh diubah pada layer yang lain.

OUTLINE LAYER
-outline layer digunakan untuk menyembunyikan objek dan hanya menampilkan bahagian tepi sahaja

PENGERTIAN KEYFRAME
-memainkan 24 frame perdetik dengan tempoh masa 90 minit, memerlukan 129600 frme yang harus dibuat secara menual satu persatu sehingga memerlukan waktu yang lama.
-dalam flash kita tidak perlu membuat frame satu persatu kerana ianya dibantu dengan keyframe.
-keyframe adalah frame yang berperanan sebagai titik referensi yang biasanya mengambarkan keadaan waktu utama.
sebagai contoh: jika ingin membuat aniamasi lain jarak 100 meter, maka kita boleh membeuat keyframe seperti berikut
keyframe 1: pelari berdiri
keyframe 2: pelari menempatkan posisi kakinya
keyframe 3: pelari mengambil posisi siap
keyframe 4: pelari mlawati garis penamat
_____________________________________________________________________________

jika dari awal adengan sehingga akhir memerlukan 15 detik ( dengan kecepatan 24 fps) maka kita memerlukan 360 frame. Dari 360 frame tersebut, empat diantara kita jadikan sebagai titik rujukan dan selebihdisebut sebagai in-between frame

Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Catat Ulasan